TÜCCARIN HİLESİ


4. Sınıf Türkçe Tüccarın Hilesi Metni Okuyorum Anlıyorum Etkinliği


Günlerden bir gün yoksul tüccar uzak bir yola gitmek zorunda kaldı. Gitmeden önce de deposundaki malların hepsini zengin arkadaşına emanet bıraktı. Bunlar hurda demirden ibaretti.
Dönüşünde zengin tüccara giderek emanet bıraktığı hurda demirleri istedi. Zengin tüccar bu arada arkadaşının hurda demirlerini satmış, parayı da kendi cebine atmıştı.
Şimdi kendisini temize çıkarmak için, "Sorma kardeş," diye sözüm ona üzüntüyle başını salladı. "Senin yokluğunda çok acı bir şey oldu. Ben onları buğday ambarıma koymuştum. Fareler hepsini kemirerek bitirmemiş mi!"


Yoksul tüccar arkadaşının nasıl bir oyun çevirdiğini anlamıştı.


"Arkadaşımsın, bana yalan söyleyecek değilsin ya! Zaten farelerin demir yemeyi sevdiklerini bilmeyen yoktur." dedi. Dosdoğru zengin tüccarın evinin bulunduğu mahalleye gitti. Tüccarın oğlu kapı önünde oynamaktaydı.

Yoksul tüccar, "Merhaba, oğlum." dedi. "Baban bizim eve gelecek. İstersen seni de götüreyim."
Çocuk, "İsterim ya, gidelim." dedi.

Birlikte yoksul tüccarın evine gittiler.

Ertesi gün yoksul tüccar, sözüm ona bir rastlantıyla, zengin tüccarın dükkânının önünden geçti.
Zengin tüccar iki gözü iki çeşme ağlayarak, "Ah, kardeş, başıma gelenleri bir bilsen. Biricik oğlum dünden beri kayıp." dedi, "Bir şeyler öğrenirsen insanlık adına bana haber ver."
Ertesi gün yoksul tüccar koşarak zengin arkadaşının dükkânına gitti: "Aman kardeş, sorma, demin bir tarladan geçerken bir de ne göreyim? Senin oğlun hoplayıp zıplayıp oynuyordu. Tam o sırada yukardan geçen bir leylek indiği gibi yumurcağı kaptı, havalanıp gözden yok oldu."
Zengin tüccar, "Hiç leyleğin çocuk kaptığı görülmüş şey mi, allasen." dedi.

Yoksul tüccar, "Seninle alay eden yok, dostum." diye karşılık verdi. "Farelerin demirleri kemirdiği yerde leyleklerin de çocukları kaptıklarına şaşmamak gerek. Öyle değil mi?"
Hileci zengin, işte o an, arkadaşının ne demek istediğini anladı. Ondan özür diledi, demirlerin ederinin iki katını vereceğini söyledi.

Zengin tüccar, bundan sonra hileden uzak durdu, yaşamını dürüst bir insan olarak sürdürdü.





© Bilgi Blog Sitesi | Powered by Blogger